wbargo

  • ۰
  • ۰

عرفان 87 ص

عرفان 87 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 87

مقدمه

توحید عرفان به معنی وحدت وجود موجود است ،که براساس آن تنهایک حقیقت وجود واقعی دارد و پدیده های دگر همه مظاهر و تعنیات آن حقیقت اند و با این حساب باید همه چیز خدا ، و خدا همه چیز بوده باشد . عارف کسی است که حق را درهمه چیز می بیند بلکه آن را عین همه چیز می داند و نیز عارف معتقد است جهان و هرچه در اوست الوهی است .

درمکتب عرفان عشق و جذبه نیروی حاکم بر همه عناصر واجزاء جهان است و همین جاذبه عشق ساری غیر مرئی است که عالم هستی را زنده و برنا نگه داشته و سلسله موجودات را به هم پیوسته است به طوریکه اگر در این پیوستگی و به هم بستگی سستی و خللی روی دهد رشته هستی گسیخته خواهد شد و قوام ودوام از نظام عالم وجود رخت برخواهد بست .

دور گردن ها ز موج عشق دان گر نبودی عشق بفسردی جهان

کی جمادی محو گشتی ، در نبات کی فدای روح گشتی ، نامیات

برای بیان این عشق تنها می توان این عبارت را بیان کرد

گفتم دل و جان برسرکارت کردم هرچیزکه داشتم نثارت کردم

گفتا ، توکه باشی که کنی یا نکنی این من بودم که بیقرارت کردم

عرفا نسبت به پیروان ادیان و مذاهب دیگر همیشه به دیده اغماض می نگریستند و معتقد بودند که معنی یکی است هرچند که عبارتهامختلف باشند و جانانه کعبه و بتخانه یکی است و حرم و دیر سبحه و پیمانه چندان فرقی ندارند در صورتی که اهل هر دین و مذهب یکی از اساسی ترین مسائل اعتقادی اش حقانیت دین و مذهب خاص خود و بطلان تمام ادیان و مذاهب دیگربود .

ابن عربی از عرفای قرن 6* می گوید «‌مبادا که تنها بعقیده ای خاص پایبند بوده و عقاید دیگر را کفر بدانی که در این صورت زیان می بری و بلکه علم به حیقیقت مسئله را از دست خواهی داد پس باطن خود را هیولا و ماده تمامی صورتهای اعتقادی بگردان از آن جهت که خدای تعالی برترو والاتر از آن است که در انحصار عقیده خاص واقع شود.»

عرفان نیز نمیتوانسته از تأثیر اسلام برکنار باشد در واقع زندگی و حالات و کمالات ومناجات رسول اکرم سرشار از شور و هیجان معنوی و مملو از بشارات عرفانی است . دعاهای رسول اکرم (ص) فراوان مورد استشهاد و استناد عرفا قرارگرفته است .

امیر المومنین علی(ع) که اکثریت قریب به اتفاق اهل عرفاو تصوف سلسله های خود را به ایشان می رسانند کلماتش الهام بخش معنویت و معرفت است .

دعاهای اسلامی مخصوصاً دعاهای شیعی گنجینه ای از معارف اسلامی است از قبیل دعای کمیل ، دعای ابو حمزة‌ثمالی ، مناجات شعبانیه ، دعاهای صحیفه سجادیه عالیترین اندیشه های معنوی در این دعاها است .آیا با وجود این همه منابع جای این است که ما در جستجوی یک منبع خارجی باشیم ؟ مستشرقین در جستجوی منبعی غیر از اسلام هستند که الهام بخش معنویت های عرفانی باشد و دریای عظیم را نادیده می گیرند .

در نهایت به بررسی اجمالی موارد زیر می پردازیم

علم عرفان

بررسی ارزش و اصالت عرفان اسلامی

ارتباط تصوف و اسلام*

ارتباط تصوف و عرفان اسلامی

عرفان و تصوف

یکی از علومی که در دامن فرهنگ اسلامی زاده شد و رشد یافت . تکامل پیدا کرد علم عرفان است . درباره عرفان از دو جنبه می توان بحث و تحقیق کرد : یکی از جنبه اجتماعی و دیگر از جنبه فرهنگی .

عرفان با سایر طبقات فرهنگی اسلامی از قبیل مفسرین . محدثین فقها ، متکلمین ، فلاسفه ادبا . شعرا … یک تفاوت مهم دارند و آن اینکه علاوه بر اینکه یک طبقه فرهنگی هستند و علمی به نام عرفان بوجود آوردند و دانشمندان بزرگی در میان آنها ظهور کردند و کتب مهمی تالیف کردند . یک فرقه اجتماعی در جهان اسلام بوجود آوردند با مختصاتی مخصوص به خود . بر خلاف سایر طبقات فرهنگی از قبیل فقها و حکما و غیره که صرفا طبقه ای فرهنگی هستند و یک فرقه مجزا از یکدیگر به شمار نمی روند .

اهل عرفان هر گاه با عنوان فرهنگی یاد شوند با عنوان « عرفا » و هر گاه با عنوان اجتماعی شا ن یاد شوند غالبا با عنوان « متصوفه » یاد می شوند .

عرفا و متصوفه هر چند یک انشعاب مذهبی دراسلام تلقی نمی شوند و خود نیز مدعی چنین انشعابی نیستند و در همه فرق و مذاهب اسلامی حضور دارند ، در عین حال یک گروه وابسته و بهم پیوسته اجتماعی هستند . یک سلسله افکار و اندیشه ها و حتی آداب مخصوص در معاشرتها و لباس پوشیدنها و احیانا آرایش سر و صورت و سکوت در خانقاهها و غیره به آنها به عنوان یک فرقه مخصوص فرهنگی و اجتماعی رنگ مخصوص داده و می دهد .

البته همواره - خصوصا در میان شیعه - عرفایی بوده و هستند که هیچ امتیاز ظاهری با دیگران ندارند و در عین حال عمیقا اهل سیر و سلوک عرفانی می باشند . و در حقیقت عرفانی حقیقی این طبقه اند ، نه گروههایی که صدها اداب از خود ایجاد کرده و بدعتها ایجاد کرده اند .

ما دراین درسها که درباره کلیات علوم اسلامی بحث می کنیم به جنبه تصوف عرفان کاری نداریم ، فقط از جنبه فرهنگی وارد بحث می شویم ، یعنی به عرفان به عنوان یک علم و یک شاخه از شاخه های فرهنگ اسلامی نظر داریم نه به عنوان یک روش و طریقه که فرقه اجتماعی پیرو آن هستند .









سایر محصولات :
عرفان 87 ص

عرفان 87 ص ...

تحقیق در مورد توپو لوژی شبکه ارتباطی وطراحی 22 ص

تحقیق در مورد...

عرضه برتقاضا 16ص

عرضه برتقاضا 16ص...

طرح تأسیس کارخانه سنگبری

طرح تأسیس کارخانه سنگبری...

تحقیق در مورد تولید سرکه از سیب 17ص

تحقیق در مورد تولید...

تاثیر آموزش کار آفرینی بر رشد کسب و کارهای جدید

تاثیر آموزش کار آفرینی بر رشد کسب...

طرح تأسیس شیرینی پزی.DOC

طرح تأسیس شیرینی پزی.DOC...

عربستان 29ص

عربستان 29ص...

تحقیق در مورد تهیه استارتر و مایه پنیر 17 ص

تحقیق در مورد تهیه استارتر...

طرح تأسیس شرکت تولید نرم افزارهای کاربردی

طرح تأسیس شرکت...

عربستان 17ص

عربستان 17ص...

تحقیق در مورد تغذیه و ورزش 99 ص

تحقیق در مورد تغذیه و ورزش 99...

تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف ‏

تابلوهای برق فشار قوی و...

طرح تأسیس آموزشگاه طراحی سنتی.DOC

طرح تأسیس آموزشگاه طراحی سنتی.DOC...

عدالت کیفری و قصاص 26 ص

عدالت کیفری و قصاص 26 ص...

تحقیق در مورد تمرکز 83 ص

تحقیق در مورد...

طرح تأسیس آموزشگاه رانندگی.DOC

طرح تأسیس آموزشگاه رانندگی.DOC...

تأسیس کارخانه بخاری.DOC

تأسیس کارخانه بخاری.DOC...

عدالت زیباست 75 ص

عدالت زیباست ...

تحقیق در مورد تعریف فرهنگ 23 ص

تحقیق در مورد تعریف فرهنگ 23...

طرح تآسیس سیستم کتابخانه.Doc

طرح تآسیس سیستم کتابخانه.Doc...

عدالت در نهج البلاغه 15 ص

عدالت در نهج البلاغه...

تحقیق در مورد تعاریف و تنظیم داده های آماری 47 ص

تحقیق در مورد تعاریف...

طرح ایجاد مکانهای اطلاع رسانی

طرح ایجاد مکانهای اطلاع رسانی...

تأسیس دفتر بیمه

تأسیس دفتر بیمه...

عدالت در اندیشه دینی 29 ص

عدالت در اندیشه دینی...

تحقیق در مورد تعارض

تحقیق در مورد...

طرح ایجاد مجتمع خدمات فناوری اطلاعات

طرح ایجاد مجتمع خدمات...

عدالت ،‌ معیشت ، فرهنگیان

عدالت ،‌ معیشت ،...

تأسیس آموزشگاه آشپزی نازخاتون

تأسیس آموزشگاه آشپزی نازخاتون...

طرح احداث گلخانه فلزی پیچ و مهره ای تولید صیفی جات

طرح احداث گلخانه فلزی پیچ و مهره...

تحقیق در مورد تعارض و فشار روانی 7ص

تحقیق در مورد تعارض و...

عبدالجواد ادیب نیشابوری

عبدالجواد ادیب نیشابوری...

طرح احداث گلخانه برای تولید محصولات گلخانه ای

طرح احداث گلخانه برای تولید محصولات...

تحقیق در مورد ترفند های یاهو مسنجر

تحقیق در مورد ترفند های...

تأسیس و راه اندازی کارگاه خیاطی.DOC

تأسیس و راه اندازی کارگاه خیاطی.DOC...

ظهور حضرت مهدی 62 ص

ظهور حضرت مهدی 62 ص...

طرح احداث کارخانه ایران نساجی

طرح احداث کارخانه...

تحقیق در مورد تربیت کودک 48 ص

تحقیق در مورد تربیت...

ظهر نویسی مقررات و انواع آن 65ص

ظهر نویسی مقررات و انواع...

طرح احداث نهالستان

طرح احداث نهالستان...

بیل گیتس کارآفرین

بیل گیتس کارآفرین...

تحقیق در مورد ترانزیستور 23 ص

تحقیق در مورد ترانزیستور...

طلاق از منظر دین و حقوق زن در خانواده 11 ص

طلاق از منظر دین و...

طرح احداث شرکت ماکارونی.DOC

طرح احداث شرکت ماکارونی.DOC...

تحقیق در مورد تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعتِ تجارت الکترونیک 65 ص

تحقیق در مورد...

به عنوان یک کارآفرین هنر فروش را یاد بگیرید.DOC

به عنوان یک کارآفرین...

طریقه استفاده از قفل نرم افزاری 32 ص

طریقه استفاده از قفل...

صنعت مبلمان از سنت به مدرن

صنعت مبلمان از...

تحقیق در مورد تاریخچه¬ی تأسیس بورس اوراق بهادار 19 ص

تحقیق در مورد تاریخچه¬ی تأسیس...

پایان نامه کارشناسی ارشد --طراحی مجتمع تجاری- تفریحی با رویکرد تکنولوژی سازه***توجه : قیمت واقعی : 800000 تومان
شناخت و طراحی معماری روستا -پروژه کامل روستای قلات
تاثیر اقلیم منطقه بر روی طرح و شکل ساختمان های سیستان‎
پروژه روستای کافی الملک
مقاله مبلمان شهری‎
پایان نامه کارشناسی ارشد -- طراحی مجتمع سینمایی --توجه: قیمت واقعی :800000 تومان
پایان نامه کارشناسی ارشد --طراحی مجتمع تجاری- تفریحی با رویکرد تکنولوژی سازه***توجه : قیمت واقعی : 800000 تومان

کلمات کلیدی :ایر بقات فرهنگی همه چیز فرقه جتماعی نمی وند یاد وند یجاد کرده نوان laquo وجود وردند فرهنگی هستند سول کرم فرهنگ سلامی فرهنگی سلامی جتماعی رفانی مخصوص عاهای laquo raquo مذاهب
  • ۹۶/۰۹/۱۰
  • شیدا خسروی

نظرات (۱)

Howdy! I just would like to give you a big thumbs up for your excellent info you have
got here on this post. I'll be coming back to your site for more soon.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی